۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۳۸۳۹۸

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه

مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 927 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 920 هزار تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی چهارشنبه 16 بهمن ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۱۱/۱۶

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید  4 میلیون و 927 هزار تومان و قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 920  هزار تومان است.

در بازار آزاد قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 530 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 530 هزار تومان و قیمت سکه گرمی 930 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 504 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1559 دلار معامله می‌شود.

همچنین در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلای 24عیار 672 هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا 2 میلیون و 182 هزار تومان تعیین شده است.

هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت درهم امارات 3 هزار و 734 تومان، یورو  14 هزار و 950 تومان و قیمت پوند انگلیس 17 هزار و 763 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز چهارشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم  13 هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 13 هزار و 200 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 14 هزار و 950 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 14 هزار و 700 تومان است.

 

۱۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس افتتاح شد

با حضور وزیر راه و شهرسازی 10079 واحد مسکن مهر شه جدید پردیس به همراه چند پروژه روبنایی و زیربنایی به ارزش بیش از 1400 میلیارد تومان افتتاح شد.

این پروژه های افتتاح شده 4602 واحد مسکن مهر فاز 11 (کوزو) 3956 واحد فاز 8، 949 واحد فاز 5 و 572 واحد فاز 9 قدیم است.

همچنین امروز 2 باب مسجد، 3 باب مدرسه ، کمربندی شرقی فاز 8 و ایستگاه پمپاژ به همراه واحدهای مسکن مهر در شهر پردیس افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

 

سود سهام عدالت بالای ۲۰۰ هزار تومان است

حسن علایی معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی کشور در مصاحبه با رادیو گفت: مطابق برآوردهای صورت گرفته مبلغ واریز سود سهام عدالت به ازای هر سهم یک میلیون تومان بالای 200 هزار تومان است.

علایی افزود: پرداخت سود سهام عدالت از سوم اسفند ماه سال جاری در کشور آغاز و تا پایان اسفند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که قرار بود پرداخت سود سهام عدالت از آذرماه سال جاری به حساب مشمولان واریز شود چرا به اسفند موکول شد، اظهار داشت: شرکت هایی که در سبد سهام عدالت قرار دارند اغلب بورسی هستند.

معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی کشور گفت: پایان سال مالی این شرکت ها منتهی به 29 اسفند هر سال است.

وی افزود: مجمع عمومی این شرکت ها نیز پس از گذشت چهار ماه از پایان سال مالی یعنی تیر ماه برگزار می شود.

علایی اظهار داشت: بر اساس قوانین جاری بازار سرمایه و قانون تجارت این شرکت ها هشت ماه پس از برگزاری مجمع عمومی فرصت قانونی برای توزیع سود سهم دارند بنابراین تیرماه که مجمع عمومی شرکت ها برگزار می شود شرکت ها اغلب سود سهم سهامداران حقوقی که سهام عدالت هم مشمول این موضوع است انتهای سال یعنی ماه اسفند به نیابت از مشمولان به حساب سازمان خصوصی واریز می کنند.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی سازی هم پس از وصول سود از شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت بلافاصله به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می کند.

معاون واگذاری سهام و بنگاه های سازمان خصوصی سازی کشور گفت: واریز سود سهام عدالت در آذرماه جنبه قانونی به لحاظ قانون بازار سرمایه و قانون تجارت ندارد.

وی افزود: شرکت ها الزامی به وایز سود پس از تیرماه را ندارند بلکه واریز سود سهم سهامداران حقوقی از جمله سهام عدالت اغلب در بهمن و اسفند صورت می گیرد.

 

دستمزد منطقه ای به نفع کارگران و به ضرر سرمایه داران است

با وجود اینکه تعیین دستمزد منطقه ای می تواند تامین کننده معیشت کارگران در این شرایط سخت اقتصادی باشد، اما مافیای سرمایه داری به بهانه های مختلف همانند تبعیض مانع اجرای آن می شوند

*تکرار یک اشتباه 30 ساله

با وجود اینکه در متن قانون کار تصریح شده است که حداقل دستمزد کارگران باید برای مناطق مختلف و صنایع مختلف تعیین شود، بیش از 30 سال است که حداقل مزد کارگران به صورت ملی تعیین می شود. یعنی از نظر شورای عالی کار هزینه‌های زندگی یک کارگر در شهر تهران با هزینه های زندگی در یک روستای دور افتاده برابر است و با وجود اینکه آمار مرکز آمار به روشنی نشان می دهد که هزینه های زندگی در نقاط مختلف کشور ما بیش از سه برابر باهم تفاوت دارند، تنها یک حداقل مزد برای کل کشور تعیین میشود

*اجرای دستمزد منطقه ای به ضرر چه کسانی است؟

اگر دستمزد به صورت منطقه ای شود یعنی در هر منطقه دستمزد کارگر باید مطابق با هزینه های زندگی همان منطقه باشد. در این صورت کارگرانی در تهران یا مناطق شهری زندگی می کند به جای یک میلیون و پانصد هزار تومان، حداقل باید دو ونیم تا سه میلیون تومان دستمزد بگیرد. روشن است که در صورت تحقق این امر کارفرماهای بزرگی که در شهرهای بزرگ هستند سالانه باید چندین میلیارد بیشتر هزینه کنند و تعیین منطقه ای دستمزد به ضرر آنها خواهد بود، به همین دلیل ناچارند که همه توان خود را برای عدم اجرای دستمزد منطقه ای به کار بگیرند و دستمزد منطقه ای را تبعیض و به ضرر کارگران مناطق روستایی و مناطق محروم قلمداد کنند. خنده دار است، کسانی دم از حمایت کارگران مناطق روستایی می زنند که از سفره کارگران شهرهای بزرگ که بیش از هشتاد درصد جامعه کارگری را تشکیل می دهند، می زنند. اگر این افراد به فکر منافع کارگران بودند قطعا رضایت به دستمزدی نمی دادند که نیمی از هزینه های زندگی کارگران را هم تامین نمی کند.

*ظلم بزرگتر در حق کارگران روستایی

تعیین دستمزد ملی نه تنها به نفع کارگران روستایی نبوده، بلکه موجب اجحاف بیشتری در حق کارگران این مناطق شده است چرا که تعیین دستمزدی بیشتر از هزینه های زندگی این افراد زمانی به نفع آنها خواهد بود که به صورت رسمی مشغول کار باشند، نه اینکه بیکار باشند و یا به صورت غیر رسمی کار کنند.

اجرای غلط 30 سال قانون موجب شده کارفرماها در شرایط پرداختی یکسان زیر ساختها و امکانات رفاهی شهرهای بزرگ را رها نکرده به مناطق روستایی بروند. چرا که در این مناطق علاوه بر هزینه های دستمزد هزینه های اضافی نظیر حمل و نقل و بردن نیروی متخصص و... را نیز باید متحمل می شدند. نتیجه آن شده که روز به روز به نرخ بیکاری این مناطق افزوده شده است، ظرفیتهای شغلی که در این مناطق وجود داشته است فعال نشده بلکه صنایع و مشاغلی هم که در این مناطق وجود داشته است تعطیل شده است. در نتیجه کارگران برای تامین معیشت زندگی خود مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ و زندگی در حاشیه شهر شده اند. که در مواردی حتی توان تامین مسکن در همان حاشیه شهر را نداشته و شبها را در خیابان و داخل خودرو می گذرانند

ظلم در حق جامعه کارگری با هیچ توجیهی پذیرفته شده نیست. امید است که لااقل نمایندگان کارگری به فکر منافع جامعه کارگری باشند.

 

شاخص بورس ۵۶۹۴ واحد رشد کرد

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 8میلیارد و 529میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 4306میلیارد تومان در 817هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 5694واحدی در ارتفاع 445هزار و 571واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای بانک ملت، مخابرات ایران و پالایش نفت اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1519واحد، کل (هموزن) 1522واحد، قیمت (هموزن) 1015واحد، آزاد شناور 7758واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 4171و 11439واحد رشد کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2532میلیون ورقه به‌ارزش 2074میلیارد تومان در 772هزار نوبت، آیفکس 109واحد رشد کرد و در ارتفاع 5654واحد قرار گرفت.

 

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات